Unknown

Diploma voor kersverse schoolleiders!

Liesbeth Vermeulen en Yvette Bijloo

Acht OPOZ- en vier Unicoz-collega’s hebben in het schooljaar 2021-2022 bijna wekelijks met elkaar gewerkt aan hun ontwikkeling tot schoolleider. Op 11 oktober kregen ze hun certificaat. Liesbeth Vermeulen en Yvette Bijloo kijken met plezier en trots terug op een geslaagd persoonlijk en professioneel leiderschapstraject.

Theoretisch onderbouwen

Liesbeth Vermeulen is vier jaar geleden op IKC Florence Nightingale doorgegroeid in de functie van adjunct-directeur. Deze opleiding bleek een logische stap, passend bij de werkzaamheden die ze toch al uitvoerde. Liesbeth: "Ik doe veel van mijn werk op intuïtie. In dit traject ben ik me gaan verdiepen in de theorie. Een van mijn leervragen ging over verandermanagement. Daar had ik nog geen ervaring mee." Yvette Bijloo is leerkracht op IKC De Springplank: "Je leert eerst goed na te denken in plaats van meteen te beginnen: weten waarom je iets gaat doen. Ik ervaar nu meer verbinding tussen kennis en gevoel."

Leiderschap

Centraal in de opleiding van Penta Nova staat de leiderschapsontwikkeling. Yvette: "Nu weet ik wie ik wil zijn als leidinggevende en welke leiderschapsstijl bij mij past. Ik heb veel inzicht gekregen in wat ik goed heb gedaan en ook in wat ik beter had kunnen doen." Liesbeth: "Ik heb de opleiding gedaan om een betere adjunct te worden. Daarnaast kan ik nu, als het nodig is, de schoolleiding tijdelijk overnemen. Vanuit mijn visie op leiderschap ben ik onderdeel van het team. We werken samen en maken gebruik van ieders kwaliteiten om ons gezamenlijk doel te bereiken."

Visie

Beiden zijn enthousiast over een belangrijk vertrekpunt in deze opleiding: werken vanuit een visie. "Als schoolleider weet ik nu dat de visie en koers gezamenlijk en goed moet zijn," vertelt Liesbeth. "Dan kunnen mensen ook ruimte en initiatief nemen." Zowel Liesbeth als Yvette zagen mogelijkheden om vanuit een gezamenlijke visie, passend bij de school een verandertraject te leiden. Yvette: "Samen met de directeur en het team ben ik vanuit deze visie aan het werk gegaan. Mooi om onze school weer een stapje verder te ontwikkelen."

Unknown

Mooie mix

Met de deelnemers vanuit twee verschillende Zoetermeerse schoolbesturen was dit traject "een verfrissende en leerzame ervaring", aldus Yvette: "Ik heb vooral geleerd om van en met elkaar te leren. Iedereen komt kennis halen en brengen in de lessen en in de leerkringen. Het heeft daarnaast een meerwaarde om te zien hoe een school vanuit een andere visie onder een ander bestuur werkt."

Volgende stap

Yvette vindt dit traject een aanrader voor iedereen met ambitie om leiding te gaan geven aan een school. "Ik vind het leuk om met het team bezig te zijn en om een school in ontwikkeling te brengen. Daarom heb ik deze opleiding gedaan. Ik ga verder in een traineeship op een van de OPOZ-scholen." Het traineeship is een mooie stap voor startende schoolleiders die in hun eigen school nog geen leidinggevende taak hebben om de opdrachten uit te kunnen voeren. Liesbeth kan als adjunct meteen verder op haar school: "Er liggen nu hele leuke dingen om direct mee aan de slag te gaan!"

Interesse?

Ben je benieuwd of een schoolleidersopleiding iets voor jou is? Neem dan contact op met je leidinggevende of met coördinator Karin Kleijn; opleiden@opoz.nl of 079 329 08 25.