download (10)

Ik kwam bij OPOZ weer helemaal tot mezelf

Yeliz Coban, leerkracht IKC De Watersnip

“In groep 7 zei ik al dat ik juf wilde worden. Ik maakte een juffenmap en gaf mijn neefjes en nichtjes les als een echte juf; ik riep ze vanaf de gang mijn ‘klas’ in, hield aanwezigheidslijsten bij en leerde de tafels aan. In groep 8 schreef de juf in mijn rapport dat ze wel een juf in me zag. Het zat er dus al vroeg in.”

M’n draai vinden

“Tijdens mijn eindstage raakte ik door vervelende gebeurtenissen mijn motivatie kwijt. Ik werd door het stagebureau verwezen naar een school waar studenten met een soortgelijke ervaring weer hun draai hadden gevonden. Dit was IKC De Vijverburgh, een OPOZ-school. Daar kwam ik weer helemaal tot mezelf en kon ik mijn stage afronden met een negen! Na mijn eindstage kwam er een plekje vrij op IKC De Watersnip, waar ik met veel plezier werk. De reistijd is soms wel lastig, maar ik wil hier gewoon niet weg!”

Goed plan

“Mijn ervaring is dat OPOZ echt luistert naar wat scholen nodig hebben. Op IKC De Watersnip hadden we bijvoorbeeld behoefte aan studie- en werkplekken. We kwamen met een goed plan, waarna we twee werkruimtes konden bouwen binnen onze school. En laatst hebben we een investering kunnen doen voor groep 5 tot en met 8: een laptopkar met nieuwe laptops. Dat we gehoord worden, is heel prettig.”

Een schone lei

“Wat ik mee wil geven aan startende leerkrachten is: start iedere dag weer opnieuw met je groep. Gisteren is gisteren en nu is nu. Wees positief en begin de nieuwe dag met een schone lei. Dan blijft het leuk!”