IMG_4605

Volop kansen voor ambitieuze collega’s

Michel Lubbe, adjunct-directeur KC De Piramide

Als adjunct wil ik de school helpen groeien en ontwikkelen. ’Samen in ontwikkeling’ betekent bij OPOZ ook dat iedereen de kans krijgt zijn ambities waar te maken. Michel Lubbe is sinds augustus 2020 adjunct-directeur van IKC De Piramide. Hij vertelt over zijn loopbaan bij OPOZ tot nu toe.

‘Vanaf mijn eerste jaar op de pabo van de Haagse Hogeschool heb ik al mijn stages bij OPOZ doorlopen. De negentien scholen van de stichting hebben unieke profielen en bieden volop de mogelijkheid om te leren. Na mijn studie ben ik gestart met invalwerk in groep 8 op IKC Meester Verwers. Toen die vervanging afliep, heb ik letterlijk een dag in spanning gezeten: krijg ik wel een nieuwe baan? Twee OPOZ-scholen hebben me toen gebeld. Daarna heb ik tien jaar met plezier als bovenbouwleerkracht bij OPOZ gewerkt en de kans gekregen om te blijven groeien in mijn werk. Sinds augustus ben ik adjunct-directeur op IKC De Piramide. Met mijn 30 jaar ben ik een van de jongste adjunct-directeuren van de stichting. Ik ben blij met mijn werkgever. Wie ambitie heeft en carriére wil maken, krijgt bij OPOZ volop kansen.ʼ

Bijdragen aan het beleid en de cultuur op school

‘In elke baan heb ik veel geleerd. Op IKC Meester Verwers heb ik bijvoorbeeld de montessoriopleiding gedaan en heb ik mijn bevoegdheid behaald om gymles te geven aan groep 3 t/m 8. De wens om adjunct-directeur te worden heb ik altijd gehad. Als adjunct kun je echt bijdragen aan het beleid en de cultuur op een school. Samen met het team kun je zorgen voor kwalitatief goed en passend onderwijs. En belangrijk: kinderen een fijne schooltijd geven. Toen ik in december 2019 de vacature zag voor een fulltime adjunct op IKC De Piramide, heb ik uit volle overtuiging gesolliciteerd. Ik wil deze mooie school verder helpen in haar groei en ontwikkeling.ʼ

Jezelf blijven ontwikkelen

‘Als je kiest voor een baan als adjunct, moet je jezelf blijven ontwikkelen. Momenteel leer ik ontzettend veel door de omstandigheden rondom COVID-19. Qua organisatie, communicatie en oplossingsvermogen wordt er veel van je gevraagd. Als de rust terugkeert, wil ik met het team verder werken aan eigenaarschap en het stellen van grenzen. Waar ligt ieders talent? Wat mag een leerkracht van mij verwachten en wat verwacht ik van leerkrachten? Soms moet ik om hulp vragen. Ook dat leer ik. Door COVID-19 is dit schooljaar de incompany opleiding Schoolleider Basisbekwaam niet doorgegaan. Deze volgt later. Tot die tijd vertrouw ik op mijn ervaring, gevoel en intuïtie en bouw ik aan de band met het team, de kinderen en de ouders.ʼ

Vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid

‘Alle OPOZ-scholen werken onderling goed samen. In het managementoverleg bespreken we bijvoorbeeld de aanpak van onderwijsvraagstukken. Iedereen wordt gehoord en het bestuur en de beleidsmedewerkers staan voor ons open, luisteren en ondersteunen alle scholen. Ze geven de schooldirecties en de teams keuzevrijheid, vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid.ʼ