YHS_1320

Als coördinator netwerk IB heb ik een helicopterview ontwikkeld

Carin van der Ven

‘Samen in ontwikkeling’ betekent bij OPOZ ook dat iedereen de kans krijgt zijn ambities waar te maken. Carin van der Ven is adviseur onderwijs en kwaliteit bij IKC Het Zwanenbos en sinds januari vervult zij daarnaast de taak van ‘coördinator netwerk IB’ binnen OPOZ.

‘Dat ik in het onderwijs zou gaan werken, was voor mij al snel duidelijk. Het onderwijs is mij met de paplepel ingegoten, met twee ouders als leerkracht. Ik heb van dichtbij een kwetsbare ontwikkeling meegemaakt, met een familielid dat het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) heeft doorlopen. Daardoor wist ik al snel dat ik later les wilde geven op het SBO. De zoektocht hoe je het beste uit een kind kunt halen, vind ik heel interessant.’

Kwetsbare kinderen een kans geven

‘Ik ben begonnen als leerkracht in het SBO en nu alweer dertien jaar werkzaam op IKC Het Zwanenbos, eerst als leerkracht en later als IB’er. IKC Het Zwanenbos biedt zowel regulier als SBO aan. Een unieke combinatie, waar ik trots op ben. Voor onze kwetsbare leerlingen kunnen wij als school net dat beetje meer betekenen. We kunnen kinderen echt een kans geven, samen met de ouders, groepsleerkrachten en een uitgebreid zorgteam. Het kind met een speciale zorgbehoefte bieden wat het nodig heeft, maakt mijn werk waardevol.’

Een pioniersfunctie die we samen vormgeven

‘Na 25 jaar als leerkracht, later met IB-taken, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Toen er binnen OPOZ een ‘coördinator netwerk IB’ gezocht werd, hoefde ik niet lang na te denken en besloot ik te solliciteren. Sinds januari vervul ik deze rol naast mijn IB-werkzaamheden voor IKC Het Zwanenbos. Het is een pioniersfunctie, die in het verlengde van mijn werkzaamheden ligt en goed aansluit bij mijn ervaring. Als ‘coördinator netwerk IB’ werk ik met veel verschillende partijen uit Zoetermeer samen, zoals met het samenwerkingsverband, de gemeente en onderwijspartner Unicoz. Ook neem ik deel aan verschillende werkgroepen. Hierdoor ontwikkel ik een helicopterview, weet ik wat er speelt en wat de ontwikkelingen op het gebied van ondersteuning zijn.’

Open en constructief overleg

‘Deze kennis deel ik vervolgens met onze organisatie. Ik heb elke zes weken een open en constructief overleg met het bestuur, waarin we informatie uitwisselen, knelpunten bespreken en de koers bepalen. Ook spreken we af wie bepaalde punten oppakt en wat ik communiceer aan mijn IB-collega’s. Het is leuk om samen met het bestuur mijn opdracht verder vorm te geven.’

Een duidelijke stip op de horizon

‘Vanuit een verandertraject ontwikkelen we ons ook op schoolniveau. Binnen de kaders voeren we discussies, maar met een duidelijke stip op de horizon. Doordat ik zelf voor de klas heb gestaan, realiseer ik me wat bepaalde veranderingen inhouden. Ik kan mij daardoor inleven in mijn collega’s. Ik krijg veel energie van de samenwerking binnen ons team. Met elkaar geven we de zorgstructuur handen en voeten en vergroten we het kansrijk leren.’