Annika Bäcker (groep 8) en Juliette Jonker (groep 6) werken op IKC De Watersnip. Zij vertellen graag hoe zij het verschil maken voor leerlingen op een zichzelf ontwikkelende school.
Nieuw pad ingeslagen
Annika: “Ik werk nu zes jaar op IKC De Watersnip en heb destijds heel bewust gekozen voor deze school en deze leerlingpopulatie. Onze leerlingen krijgen niet alles aangereikt in het leven, en ik vind het geweldig om ze verder te helpen. Na een periode van onrust hebben we nu een directeur en een MT die er echt ‘staan’. Ze zijn er altijd voor ons en de leerlingen. We zijn een nieuw, duidelijk pad ingeslagen met haalbare doelen, dit sterkt ons enorm. We werken hard aan een doorgaande lijn binnen de school en zijn goed op weg om ons onderwijs naar een hoger niveau te tillen. Het vertrouwen komt weer terug. Ook bij de ouders, die we nu vaker zien door meer informatiemomenten. Het is mooi om te merken dat onze kleutergroepen alweer volgestroomd zijn, dus de groei is in gang gezet.”
Aai over de bol
“Ik hou van al mijn leerlingen alsof het mijn eigen kinderen zijn. Ik zeg weleens tegen ze: ‘zodra je hier over de drempel stapt, ben je er één van mij’. Ze hebben het thuis meestal niet makkelijk. Die extra knuffel of aai over de bol die ik ze geef, hebben ze vaak hard nodig. Ik kan echt iets voor ze betekenen. Daarom zou ik nergens anders willen werken dan hier.”
Mooie stappen
Juliette: “Dit jaar ben ik gestart op De Watersnip. Ik had hier al eens ingevallen en kende de school dus al. Vanuit mijn vorige school zocht ik meer uitdaging, en die heb ik hier zeker gekregen met het verbetertraject waar we in zitten. Er worden zulke grote en mooie stappen gemaakt binnen het team! Denk aan de externe coaching die we individueel krijgen, waarbij we onze persoonlijke leerwensen kunnen aangeven. Maar ook de teamtrainingen en opleidingen die we mogen volgen en de lessen die we nu voorbereiden volgens het Doordacht Passend Lesmodel. Er heerst zo’n positieve sfeer binnen het team en de hele school. Iedereen zet zijn schouders eronder om onze leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te kunnen geven.”
Lekker in hun vel
“Onze leerlingen krijgen nu de juiste begeleiding en er is meer rust binnen de school. Mede daardoor zitten ze zóveel beter in hun vel. De Watersnip is aangesloten bij het Jeugdeducatiefonds, dat de ontwikkelingskansen vergroot van kinderen die in armoede opgroeien. De meeste kinderen gaan niet naar een museum of een pretpark. Ik vergeet nooit meer hoe blij mijn groep was toen we met de bus naar het Scheepvaartmuseum gingen. Die blije koppies, daar doe ik het echt voor.”