Scherm­afbeelding 2023-02-02 om 08.16.10

OPOZ-traineeship: voor de kneepjes van het schoolleidersvak

OPOZ doet er alles aan om medewerkers te werven, te boeien en te binden. Naast leerkrachten worden ook goede basisschooldirecteuren steeds schaarser. Daarom investeert OPOZ dit jaar voor het eerst in het traineeship van vier potentiële schoolleiders. Thomas Hoek en Maurice Jansen zijn in september als trainee gestart.

Loopbaanperspectief

Een traineeship is een persoonlijk professioneel ontwikkeltraject waarin de leervragen van de trainee centraal staan. Naast de incompany-schoolleidersopleiding die OPOZ en Unicoz in 2021 samen hebben geïnitieerd, biedt dit nieuwe traineeship ambitieuze adjuncten en leerkrachten met potentie een extra loopbaanperspectief. Thomas is trainee op IKC De Baanbreker: ‘Tijdens het traineeship staat je eigen leiderschapsstijl als schoolleider centraal. Het effect van dit traject is een enorme bewustwording: bewust nadenken, leren en toepassen.’

Andere invalshoeken

Dat merkt ook Maurice. Hij werkt al 25 jaar in het onderwijs en heeft de ambitie om de directiekamer in te gaan. ‘Op mijn eigen school, IKC De Vijverburgh, gedraag ik me als een leerkracht. Wat ik nu op IKC De Waterlelie leer, is hoe me meer als directeur te gedragen. Ik ontdek andere invalshoeken en zie dat ik als directeur straks een voorwaardelijke functie heb: ik moet zorgen dat alle mensen voor de klas hun werk kunnen doen. Dat is echt anders dan mijn focus als leerkracht van groep 8 die voor zijn klas opkomt. Ik zie het dan ook als een uitdaging om als directeur mijn team zo te benaderen dat ze verder kijken dan hun klas en meer met elkaar die schoolontwikkeling doen.’

Kennis vergaren

De trainees zijn geselecteerd tijdens een sollicitatiegesprek en een ontwikkelassessment. Uit dit assessment komen persoonlijke leerdoelen. Deze zijn ook de basis voor de match met de scholen waar de trainees twee dagen in de week meelopen met de directeur en eigen projecten oppakken. ‘Dit traineeship is om kennis te vergaren en dingen uit te proberen’, vindt Thomas. ‘Je mag fouten maken onder supervisie van de directeur met wie je meeloopt.’

Inhoudelijke onderwerpen

Trainees kunnen zich daarnaast focussen op inhoudelijke onderwerpen, zoals het anders organiseren van onderwijs, bedrijfsvoering en management, en verandermanagement. Maurice ziet mogelijkheden om het burgerschapsonderwijs op IKC De Waterlelie te ontwikkelen en thuisonderwijs heeft ook zijn interesse: ‘Het zou me niks verbazen als we thuisonderwijs over tien jaar heel anders vormgeven. Ik zou er nu wel voor openstaan om erover na te denken hoe je dat thuisonderwijs optimaal kunt inrichten. Je moet zorgen dat je voor de muziek uit loopt.’

Schakelen

Een trainee die in de directie meeloopt, brengt dingen in school in beweging. Dat is de ervaring van Thomas: ‘Je bent tijdelijk een soort extra tandwiel in de schoolorganisatie. Dat is deze eerste editie ook zoeken en ontdekken hoe je kunt schakelen. We ontdekken met elkaar wat werkt. Ik ervaar het nu als een zachte landing: ik ontdek hoe een schooljaar op directieniveau verloopt.’

Scherm­afbeelding 2023-02-02 om 08.16.10

Betekenisvolle ervaringen

Directeur Lesley Vervaart van IKC De Baanbreker begeleidt Thomas met veel plezier. ‘Ik ken Thomas’ leervragen en ik neem hem zo veel mogelijk overal in mee. Hij kan doelgericht leren in voor hem uitdagende situaties. Zo wordt zijn traineeship betekenisvol. Omdat hij de school beleidsmatig leert kennen en ook de verbinding aangaat met het team, ontdekt hij wat de achterliggende belangen zijn van keuzes en beleid. Thomas is ook een spiegel voor mezelf en het team. Het is leuk om zijn feedback te krijgen op onze schoolorganisatie: zijn we wie we denken te zijn?’

Switchen

De trainees vervolgen hun traject na vijf maanden op een andere OPOZ-school om nieuwe ervaringen op te doen. Elke school is uniek en heeft eigen organisatievraagstukken. De switch maakt het mogelijk om scholen met diepgang te leren kennen. Verschillende schoolleiders en beleidskeuzes maken dat trainees hun eigen stijl van leidinggeven en hun eigen visie verder kunnen ontwikkelen.

Een mooie kans

Als aanvulling op de traineedagen organiseert OPOZ ook begeleide intervisiebijeenkomsten. Tijdens interne, aanvullende masterclasses gaan de trainees dieper in op de beleidsterreinen visie en leiderschap, financiën, kwaliteit en HR. Deze masterclasses staan ook open voor andere OPOZ-schoolleiders, om gezamenlijk te leren en te ontwikkelen. Maurice ziet het traineeship als een mooie kans die je niet vaak krijgt. ‘Ik ben er blij mee, want anders had ik die directiekamer nóg niet vanbinnen gezien! Ik ontdek dat mensen in andere lagen van de organisatie ook heel enthousiast zijn. Er is alle ruimte om elkaar te bevragen en elkaar onbevooroordeeld te benaderen. Het voelt als een warm bad.’

Terug naar artikelen