YHS_0078

OPOZ - Jouw meesterwerk!

Hoe zorg je ervoor dat je als onderwijsstichting voldoende gekwalificeerde mensen aan je bindt? In een tijd waarin er een tekort aan leerkrachten is, is dat ook voor OPOZ een uitdaging. Met de wervingscampagne ‘OPOZ - Jouw meesterwerk!’ zijn we beter zichtbaar en trekken we nieuwe leerkrachten aan.

Kwaliteitsonderwijs

Werken bij OPOZ is werken bij een vooruitstrevende organisatie waar we met elkaar kwaliteitsonderwijs maken. ‘We willen ons onderscheiden op kwaliteit en ondanks het tekort aan personeel zijn we kritisch op wie we aannemen’, vertelt Fenke Frank, beleidsmedewerker HRM. ‘Kwaliteit trekt kwaliteit aan, daarvan zijn we overtuigd. En daar komt ook de term meesterwerk vandaan, die we in onze nieuwe wervingscampagne gebruiken.’

Vakmanschap

Leerkrachten maken van elke dag een meesterwerk. Want als juf of meester maak je het verschil en wil je het allerbeste voor de kinderen in jouw klas. Je vormt, kneedt en kleurt mee aan hun persoonlijkheid, laat ze hun talenten ontwikkelen en helpt ze om vol vertrouwen de eerste stappen in de wereld te zetten. Samen werk je aan het allermooiste meesterwerk. ‘Ons logo wordt geassocieerd met een kleurenpalet’, legt Anoukh Johannes, beleidsmedewerker HRM, uit. ‘Als leerkracht ben je vanuit jouw vakmanschap bezig het beste uit de kinderen te halen.’

Fijne werkgever

Maar wat onderscheidt ons van andere stichtingen en waarom zou je als leerkracht voor een OPOZ-school kiezen? Directeur GeertJan Nelson weet daar het antwoord wel op. In maart 2022 begon hij als interim-directeur op IKC De Meerpaal. ‘Het gras is hier gewoon groener’, vertelt hij. ‘Mijn opdracht als interim-directeur was om de rust terug te brengen in deze school. Toen ik hier in maart kwam, leerde ik een team kennen dat keihard werkte, maar eigenlijk de verkeerde keuzes maakte. In mijn visie moet je werken vanuit de behoefte van de kinderen en daar je organisatie op aanpassen. Daarover ben ik met het team in gesprek gegaan. Omdat ik het zo naar mijn zin had, stelde ik aan het bestuur voor om als directeur in dienst te komen. Toen is het proces in gang gezet en vlak voor de zomervakantie was het rond.’

Cultuur van gelijkwaardigheid

Tijdens zijn interim-periode liep GeertJan tegen zaken aan waarbij hij de hulp van het bestuur nodig had. ‘Ik ontdekte toen dat de lijnen kort zijn en dat werkt heel prettig. Er wordt met je meegedacht en als er niet direct een antwoord is, dan komen ze er snel op terug. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat niet bij alle besturen zo is. En wat ik ook heel fijn vind, is dat het managementoverleg echt van de directeuren zelf is. Ik heb als bestuurder gewerkt en heb dus ook aan de andere kant van de tafel gezeten. De bestuurders en de directeuren van de OPOZ-scholen zijn gelijkwaardig en we kunnen uitstekend sparren met elkaar. Dat voelt goed. Ik weet niet hoe groen of hoe dor het gras bij de buren is, maar bij OPOZ is het wat mij betreft het groenst!’

Goede sfeer

Ook leerkracht Chantal Kevenaar koos bewust voor een OPOZ-school. Chantal stond zeven jaar voor de klas in Den Haag. Ze was toe aan nieuwe uitdagingen en wilde ook wat dichter bij huis werken. Na een aantal gesprekken op verschillende scholen koos ze al snel voor IKC De Meerpaal. ‘Ik had een heel prettig sollicitatiegesprek met GeertJan’, zegt Chantal. ‘Na afloop stond ik in de gang na te praten met een aantal leerkrachten. Het was een geanimeerd gesprek, waarin grappend werd gezegd dat ik gewoon voor IKC De Meerpaal moest kiezen. Ik had meteen een goed gevoel bij deze school.’

YHS_0043

Ruimte voor ontwikkeling

Op haar vorige school begon Chantal met de post-hbo-opleiding Rekencoördinator. Dit jaar rondt ze de opleiding af. Chantal: ‘Op IKC De Meerpaal is rekenen een aandachtspunt. Ik wil daar wat mee: ik wil dat kinderen rekenen echt begrijpen en ermee door willen gaan. Misschien kan ik iets richting RT doen of rekenbegeleiding geven aan leerkrachten. OPOZ staat voor ontwikkeling en geeft mij hier de ruimte voor.’

Vissen in dezelfde vijver

De wervingscampagne ‘OPOZ - Jouw meesterwerk!’ en de inspirerende verhalen van collega’s worden volop ingezet op social media. Fenke: ‘We richten ons vooral op zij-instromers en nieuwkomers. Met de start van de campagne kregen we meteen al veel telefoontjes en vragen. Dat levert mooie gesprekken op.’ Het aantal openstaande vacatures wisselt per dag en het complexe van werven in het onderwijs is dat leerkrachten meestal maar één keer per jaar bewegen. Fenke: ‘Leerkrachten zijn loyaal aan hun groep en dat is bewonderenswaardig. Het betekent ook dat alle stichtingen op hetzelfde moment – vlak voor de zomervakantie – werven en in dezelfde vijver vissen. Tussentijdse vacatures zijn daardoor moeilijk op te vullen. Met deze campagne hopen we daar verandering in te brengen.’

Terug naar artikelen