IMG-20211215-WA0018 C

Een belangrijke, bijzondere rol voor sommige kinderen

Jill Beekink, leerkracht groep 3 IKC De Triangel

Enthousiast vertelt Jill Beekink over hoe ze haar werk in groep 3 van IKC De Triangel inricht en zelf blijft leren: uitgebalanceerd, persoonlijk en met veel plezier. Lesgeven aan deze geweldig leuke ‘sponsjes’ is een feest voor deze juf. “De overstap naar groep 3 was voor mij eigenlijk heel erg buiten mijn comfortzone, maar er ging een wereld voor mij open.”

Spelend leren

“De verwondering en nieuwsgierigheid zijn bij deze jonge kinderen nog heel erg aanwezig. Ze nemen alles op als een spons. Er moet heel veel gebeuren in groep 3 en dat is voor de kinderen die net uit de kleuterklas komen een hele overgang. Omdat ik erg houd van nieuwe dingen bedenken, spelletjes doen en liedjes zingen, verwerk ik spel en beweging op een zo subtiel mogelijke manier in het lesprogramma. Daarom hebben we een goedemorgen-liedje, een opruim-liedje en ons dagelijkse Just Dance-dansje. We werken met thema’s, dus de kinderen spelen ‘s middags ook nog gewoon lekker in de doktershoek. Of ze leren rekenen in de watertafel. Ik zou graag nog iets meer vrijheid in het programma willen om spontaan iets anders te kunnen doen dan gepland.”

Belangrijke rol

“Het meest uitdagende aan mijn vak is om echt evenveel aandacht voor alle kinderen te hebben. Natuurlijk zijn kinderen hier om te leren maar diep in mijn hart zou ik het liefst nog meer tijd voor élk kind willen hebben. Ze moeten weten dat ze dingen kunnen vertellen die ze misschien thuis niet kunnen of durven te zeggen. Dit gaat veel verder dan het cognitieve stukje. Als leerkracht moet je je er bewust van zijn dat je een belangrijke, bijzondere rol hebt voor sommige kinderen. Ik weet zelf nog precies wie mijn leerkrachten waren en van wie ik in welke klas les had. Mijn meester in groep 7 was geweldig. Ja, daar keek ik tegenop. Dat ik er ook zo mag zijn voor de kinderen, geeft mijn werk waarde.”

Jezelf blijven ontwikkelen

“Na mijn LIO-stage en een boeiende minor in Texas ben ik natuurlijk leuk dit vak ingerold. Maar ja, eigenlijk weet je dan nog niks. Al vrij snel merkte ik dat ik mijn horizon wilde verbreden. Tijdens 1,5 jaar werken en reizen in Nieuw-Zeeland en Australië herontdekte ik mijn liefde voor de Engelse taal. Ik merkte toen al dat ik daar meer mee wilde gaan doen. Komend jaar hoop ik dan ook de opleiding Vroeg Vreemdetalenonderwijs Engels te gaan volgen. In 2017 startte ik op IKC De Triangel. Ik heb toen heel veel geleerd dankzij de begeleiding van collega’s en door te kijken naar hun werk. Nog steeds leer ik van ze: door als team samen de lessen voor te bereiden en in de expertgroep Kunst en Cultuur. En nu ik onze stagiair(e)s begeleid, bekijk ik mijn eigen lesgeven ook weer op een andere manier. In de vakanties ligt er altijd een mooi stapeltje vakliteratuur voor me klaar, maar om mezelf en het onderwijs verder te ontwikkelen, zou ik wel wat ambulante tijd willen. De diepgang opzoeken en eigen lessen ontwerpen in plaats van elke keer die methode pakken.”

Wisselwerking

En elk jaar zijn er wel leerlingen waar je zelf weer iets van leert. Afgelopen Corona-jaar stapte ik soms minder vrolijk de online les in. Ik deed mijn ‘game face ‘op, want kinderen willen gewoon een leuke juf hebben. Dat was mijn overtuiging. Door de grapjes en reacties van enkele kinderen besefte ik dat ik het ook niet allemaal alleen hoefde te doen. Natuurlijk heb je als leerkracht je verantwoordelijkheid, maar ik leerde dat lesgeven ook een wisselwerking is, waarbij je op een andere manier terugkrijgt, wat je geeft. Zelfs op afstand via de computer.”