Scherm­afbeelding 2023-02-01 om 10.48.32

Kinderen groeien soms onveilig op. Dat raakt mij als mens en als moeder.

Anouk Veuger is in 2001 als leerkracht begonnen in Zoetermeer en bij andere schoolbesturen doorgegroeid tot IB’er, adjunct en schoolleider. Sinds het begin van het schooljaar 2022-2023 is ze directeur van IKC De Watersnip. Een pragmatisch en onderwijskundig schoolleider noemt ze zichzelf. Van het team krijgt ze terug dat ze hen met haar rust, openheid, betrouwbaarheid en wat humor meeneemt in de onderwijsontwikkeling.

Wie is Anouk Veuger?

‘Ik werkte vroeger in de wijk Palenstein, met dezelfde doelgroep als waar ik nu mee mag werken. Dat zijn vooral kinderen die opgroeien met minder kansen dan je ze zou gunnen. Ik vind het heel mooi om iets toe te voegen aan het leven van hen die het het hardste nodig hebben. IKC De Watersnip heeft een complexe leerlingenpopulatie. Deze kinderen hebben in hun thuissituatie soms een gebrek aan structuur en meestal ook aan middelen. Ze groeien vaak onveilig op. Dat raakt mij als mens en als moeder.’

Waarom heb je voor deze functie op IKC De Watersnip gekozen?

‘Zes jaar geleden heb ik als directeur bij een ander bestuur met veel plezier een nieuw onderwijsconcept mogen neerzetten. Omdat het goed was dat iemand anders die ontwikkeling zou borgen, kon ik weer aan de slag vanuit mijn oude liefde voor deze complexe doelgroep. Als je het kind achter het gedrag ziet, kun je ontzettend fijn met ze werken. Ik heb ervaren dat je als leerkracht de kinderen met heel duidelijke grenzen laat zien: “Ik ben er voor jou.” Het lijkt alsof je streng bent, maar ze ervaren dat je doet wat je zegt, dat je er bent en dat ze op je kunnen vertrouwen. Als je op dat punt komt, kun je echt verschil maken. Dat vind ik het mooiste wat er is. En hier heb ik een team vol gepassioneerde leraren die dat met mij delen. Dat is fantastisch.’

Scherm­afbeelding 2023-02-01 om 10.48.32

Wat wil je op IKC De Watersnip bereiken?

‘Je kunt een ideale visie hebben, maar ik ben ook een heel pragmatische directeur. Mijn visie heeft zich gevormd naar de situatie waarin onze school zich bevindt. Hier is het nodig dat we de visie vooral vormgeven rondom goed en vooral ook haalbaar onderwijs, met name in de kernvakken: goed reken-, taal- en leesonderwijs. Met goede lessen en goed materiaal. Als we daar als team plezier in hebben en daarop focussen, betekent dat ook dat we keuzes maken. Alles hier heeft op dit moment te maken met die taal- en rekenopbrengsten. Daarnaast wil ik kinderen zo veel mogelijk meegeven, zodat ze als mens succesvol in de maatschappij komen te staan. Dat gaat ook over: wie ben jij, en hoe reageer je in bepaalde situaties? En daar hoort ook bij dat kinderen zich breed ontwikkelen. Ik wil kunst en cultuur in de toekomst meer naar voren brengen op De Watersnip, want creatief bezig zijn brengt een persoonlijkheid meer in balans.’

Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?

‘Als ik het gevoel heb dat de lopende zaken goed geregeld zijn, haha. En dat is een hele uitdaging! Liever zou ik vooral met het onderwijs bezig zijn, maar in de praktijk zijn we alle dagen eerst bezig met de personeelsbezetting. Van de vervanging van een zieke collega tot en met het regelen van de pauzewacht. Dat vraagt constant puzzelen en actie, waarbij ik er vooral voor wil zorgen dat het voor het team dragelijk blijft.’

Wat maakt werken bij OPOZ zo fijn?

‘OPOZ is sterk in ontwikkeling! We zijn met elkaar bezig om een lerende gemeenschap te vormen, waarin ieder zijn rol heeft. Iedereen kan deel uitmaken van een expertgroep. Ik neem nu met plezier deel aan de expertgroep onderwijskwaliteit. Daarin zitten allemaal mensen die met kinderen werken, en dat vind ik mooi.'